null

W wolskich szkołach uczy się prawie tysiąc ukraińskich dzieci

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Dwie kobiety stojące tyłem przed ogrodzeniem budynku oświatowego. Czytają informację o rekrutacji zawieszoną na płocie.

Dyrektorzy wolskich szkół znaleźli 967 miejsc dla dzieci uchodźców, wnioski można składać w każdej szkole. Niestety w wielu trafiają już na listy rezerwowe. Potrzebne są rządowe rozwiązania - uważają władze dzielnicy.

Od ataku Rosji na Ukrainę do warszawskich szkół przyjęto już ponad 10 tys. uczniów z ogarniętego działaniami wojennymi kraju.

Na Woli udało się dla nich znaleźć 967 miejsc, ale to jest prawie kres możliwości naszych szkół - mówi Grażyna Orzechowska – Mikulska, zastępca burmistrza Woli.

Gdzie w niespełna miesiąc udało się znaleźć 230 miejsc w przedszkolach, 639 w podstawówkach, 25 w Oddziałach Przygotowawczych dla Cudzoziemców i 73 w szkołach ponadpodstawowych.

Dalsze zwiększanie tej liczby będzie powodowało obniżenie jakości oferty edukacyjnej – zaznacza Orzechowska – Mikulska. 

Dlatego, choć w wnioski o przyjęcie do szkoły przyjmowane są we wszystkich placówkach edukacyjnych dzielnicy, to część z nich trafia na listę rezerwową z braku miejsc. Dziś na tej liście znajduje się 148 osób.

Na to, że system edukacji potrzebuje dużego wsparcia władze Woli zwracały uwagę już od początku wojny w Ukrainie.

Potrzebne są przede wszystkim dodatkowe środki i zmiany w przepisach pozwalające zwiększyć liczbę nauczycieli i ich pomocy, umożliwienie prowadzenia lekcji w budynkach komercyjnych, lub budowa szkół kontenerowych przez spółki skarbu państwa - mówi Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli.

Zamiast tego ministerstwo edukacji przygotowało zmiany w liczebności klas.

To rozwiązanie skrajnie polityczne. Z jednej strony powoduje, że odpowiedzialność za znalezienie miejsc dla uchodźców spada na samorządy, z drugiej zaś wymusza obniżenie jakości kształcenia - uważa Strzałkowski.

Główną barierą w przyjmowaniu ukraińskich uczniów do polskich szkół pozostaje znajomość języka. Dlatego konieczne jest wprowadzenie rozwiązań, które sprawią, że system edukacji dla uczniów z Ukrainy będzie efektywny. Warszawa proponuje wdrożenie trzech filarów:  

  • wsparcie dla tych, którzy chcą kontynuacja edukacji w systemie ukraińskim, w trybie zdalnym   
  • rozwijanie szkół ukraińskich w Warszawie – m.in. przy Ambasadzie Ukrainy  
  • przyjmowanie ukraińskich uczniów do polskich szkół